11/06/2025 - , , , ,

Yhteiset Lapsemme 2/2025: Koulussa kulttuurien välissä

Teksti: Maija Repo

Japanissa toimiva brasilialainen koulu pyrkii tukemaan maahanmuuttajalasten hyvinvointia ja mahdollistamaan liikkuvuutta maiden välillä. Yhteiskunnallista eriarvoisuutta yksityiskoulut eivät kuitenkaan ratkaise.

Reilun tunnin junamatkan päässä Tokiosta etelään, Hamamatsun kaupungissa, sijaitsee brasilialainen koulu nimeltä Escola Alcance. Noin sadan oppilaan koulussa puhutaan portugalia ja noudatetaan brasilialaista opetussuunnitelmaa. Escola Alcance ei ole Japanissa ainoa laatuaan, vaan yhteensä maassa toimii noin 50 brasilialaista koulua.

”Meidän koulumme on ollut toiminnassa 20 vuotta”, esittelee Escola Alcancen opettaja ja pedagoginen johtaja, Thaise Gabriela.

Sadan vuoden ajan liikkuvuutta

Japani tunnetaan maailmalla tiukasta maahanmuuttopolitiikastaan, mutta ehkä vähemmän tunnettua on, että Japanin ja Brasilian välillä on ollut liikkuvuutta yli sadan vuoden ajan. Viime vuosisadan alussa Japanista lähdettiin joukoin Brasiliaan paremman elämän toivossa. Brasilian kahviplantaaseille kaivattiin työvoimaa samalla kun Japanissa kärsittiin yhteiskunnallisten muutosten aiheuttamasta köyhyydestä.

Japanilaisia muutti Brasiliaan aina 1970-luvulle asti. Maailmantilanteiden muuttuessa roolit vaihtuivat ja 1990-luvulla alkoi brasilialaisten muuttoaalto Japaniin. Tällä kertaa Japani tarjoili runsaasti töitä eri teollisuuden aloilla. Suurin osa Japaniin muuttaneista brasilialaista ovat japanilaisten siirtolaisten jälkeläisiä.

Tällä hetkellä Japanissa asuu noin 200 000 brasilialaista. Maan väkilukuun suhteutettuna maahanmuuttajien määrä Japanissa on pieni. Tästä joukosta brasilialaiset muodostavat suurimman ryhmän yhdessä kiinalaisten, vietnamilaisten, korealaisten ja filippiiniläisten vähemmistöjen kanssa. Brasilialaiset asuvat pääosin alueilla, joilla on paljon teollisuutta, kuten Tokion eteläpuolella Shizuokan ja Aichin prefektuureissa.

Kokemuksia ja syitä omalle koululle

”Brasilialaisten koulujen perustamiselle Japanissa on monia syitä”, kuvailee Thaise Gabriela.

”Suurimpana syynä on kuitenkin brasilialaisten lasten vaikeus integroitua japanilaisiin kouluihin ja heidän kokemuksensa kiusaamisesta”, hän jatkaa.

Japanin kouluissa on tarjolla vain vähän tukea uuden kielen opiskeluun maahanmuuttajaoppilaille. Lisäksi yhdenmukaisuuden paine on kulttuurisesti vahva, mikä altistaa kiusaamiselle.

Escola Alcancen johtaja, Marcelle Nakashima, on itse käynyt koulua Japanissa maahanmuuttajalapsena. Hän muutti maahan ollessaan 10-vuotias. Nakashiman äiti uskoi, että japanilainen koulu olisi lapselle paras vaihtoehto, sillä tavoitteena oli jäädä maahan pysyvästi.

Kouluvuodet olivat rankat, sillä Nakashima joutui kiusaamisen kohteeksi.

”Selvisin kiusaamisesta sillä, että aloin itse lopulta antaa kiusaajille takaisin”, Nakashima kertoo.

Lukion alkaessa hän siirtyi omasta päätöksestään brasilialaiseen kouluun. Jälkikäteen Nakashima näkee koulupolussaan hyvääkin.

”Opin kielen ja sen kautta työskentely Japanissa on nyt minulle helpompaa”, hän sanoo.

Sosiaalista tukea ja jatkopolkuja

Escola Alcancessa toimii sekä päiväkoti että koulu eli lapsia on samassa rakennuksessa parivuotiaista lukioikäisiin. Koulun tärkeimpiä tavoitteita on lasten sosiaalisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin tukeminen.

”Monet lasten vanhemmista tekevät kymmentuntisia työpäiviä tehtaissa. Koulussa haluamme antaa lapsille niin paljon hellyyttä ja huomiota kuin mahdollista, sillä perheiden tilanteiden takia monet lapset jäävät sitä vaille”, Thaise Gabriela kertoo.

”Koulussamme toimii myös psykologi, joka voi tukea perheitä monenlaisissa tilanteissa.”

Japanilaisen yhteiskunnan tarjoama tuki maahanmuuttajille on vähäistä, joten yksityiset kansainväliset koulut paikkaavat omalta osaltaan tätä puutetta.

Oppiaineiden osalta koulussa noudatetaan brasilialaista opetussuunnitelmaa. Isolla osalla perheistä on tavoitteena palata takaisin kotimaahan, mistä syystä monet pitävät brasilialaista koulua parhaimpana vaihtoehtona lasten koulunkäyntiin. Toisaalta tilanteiden muuttuessa nuoret voivat jäädä hankalaan välitilaan, jos japanin kieleen ja kulttuuriin tutustuminen on jäänyt heikoksi, mutta paluu kotimaahan ei ole vaihtoehtona. Escola Alcancessa opetetaan portugalin lisäksi englannin, espanjan ja japanin kieltä.

”Jos meillä opiskeleva nuori haluaa jatkaa opintojaan japanilaisessa yliopistossa, hän todennäköisesti panostaa erityisesti japanin kielen opiskeluun. Toisaalta osa valitsee jatkaa opintoja kansainvälisessä yliopistossa, joko Japanissa tai muussa maassa, jolloin englannin kielen taito on tärkeintä”, Thaise Gabriela kertoo.

Tällä hetkellä yhä harvempi Japanissa kasvaneista brasilialaisnuorista palaa kotimaahansa. Toisaalta korkeakoulut tarjoavat myös etäopintovaihtoehtoja eli opiskelu brasilialaisessa yliopistossa voi onnistua myös Japanista käsin. Kulttuurien välissä kasvaneet nuoret joutuvat tasapainottelemaan monenlaisten kysymysten kanssa pohtiessaan itselleen parasta vaihtoehtoa tulevaisuuteen.

Escola Alcance noudattaa japanilaisten koulujen vuosirytmiä, mutta koulussa juhlitaan myös perinteisiä brasilialaisia juhlapyhiä. Kesällä on tiedossa Festa Junina eli keskikesän juhla, jolloin kokoonnutaan ulos tanssimaan ja syömään yhdessä.

”Haluamme juhlien kautta tuoda perheille hieman kodin tuntua”, Thaise Gabriela kertoo.

Escola Alcancen toiveena on, että tuomalla omaa kulttuuriperintöään esille, japanilaisetkin voisivat tutustua siihen.

Tagit

Takaisin aihealueeseen: , , , ,