25/03/2020 - , , , , , ,

Yhteiset Lapsemme 1/2020 Pääkirjoitus: Elämänkatsomukseni

Maailmankuvalla tarkoitetaan sitä, miten käsitämme todellisuuden eli maailman jossa elämme: luonnon, maailmankaikkeuden, yhteiskunnan, historian. Kuva voi olla korostetusti esimerkiksi tieteellinen tai uskonnollinen. Maailmankatsomuksella taas viitataan enemmän arvoihin eli siihen, miten maailmaa ”katsomme” ja millaisen maailman haluaisimme olevan. Voidaan myös ajatella, että maailmankuva on osa maailmakatsomusta. Elämänkatsomus taas on sukua näille, mutta jotakin henkilökohtaisempaa. Jokaisella meistä nämä katsomukset löytyvät, vaikka niitä ei tulisi ahkerasti pohdittuakaan. Ne voivat olla myös dynaamisia, muuttuvia. Uskonnollisuus voi herätä ja sammua, ja elämänarvotkin voivat mennä uusiksi elämän koettelemuksissa. Ainakin näin monet ovat kertoneet. Myös oppiminen ja kasvatus vaikuttavat näihin voimakkaasti.

Olen ensimmäiseltä ammatiltani uskonnonopettaja ja myöhemmin suoritin myös elämänkatsomustiedon (ET) opinnot. Sormeni syyhyävät aina, kun katsomuksista ryhdytään keskustelemaan. Kiinnostus kuitenkin lopahtaa useimmiten, koska huomaan saman debatin toistuvan ja kiertävän ikään kuin kehää. Uusia näkökulmia ei oikein tunnu löytyvän. Esimerkkinä on jokakeväinen keskustelu Suvivirrestä tai koulujen joulujuhlista. Keskustelua ET:n ja uskonnon opetuksen muuttamisesta tai yhdistämisestä on myös käyty viime aikoina. Kirjoittaessani aiheesta gradua noin 12 vuotta sitten huomasin, että uskonnonopetusta puolletaan ja vastustetaan monesti samoilla argumenteilla: uskonnonvapaudella ja monikulttuurisuudella. Toisille uskonnonvapaus tarkoittaa oikeutta uskontoon ja toisilla vapautta uskonnosta. Toisille monikulttuurisuus käy perusteeksi uskonnon tai uskontojen opetukselle, toiset taas perustelevat uskonnottomuutta sillä, että kulttuurit eivät joutuisi konfliktiin.

Teema liittyy lapsiin ja nuoriin olennaisesti. Samaan teemaan liittyy myös keskustelu huiveista tai niiden kielloista, jota myös tämän lehden numerossa käsitellään. Mikä on siis oikea tapa lähestyä uskonnonvapautta tai katsomusten opetusta? Yhteiset Lapsemme ry:n toiminnassa lähtökohtana on moninaisuuden ja eri katsomusten kunnioittaminen. Olennaista on ymmärtää erilaisia näkemyksiä ja vakaumuksia ja oppia tulemaan toimeen, ja oppia olemaan loukkaamatta. Olennaista on myös omaksua, miten puututaan epäkohtiin silloin kun epäasiallista tai syrjivää toimintaa havaitaan. Me pyrimme auttamaan tässä asiassa niin varhaiskasvatusta, kouluja kuin muitakin lasten ja nuorten ympäristöjä. Kohtaamme vuoden aikana noin 3000 lasta ja nuorta, ja näissä kohtaamisissa käsitellään moninaisuutta ja yhteisöllisyyttä, rasisminvastaisella työotteella. Olemme kehittäneet myös moninaisuuskoulutuksia, joissa näitä kysymyksiä voidaan käsitellä työyhteisöissä. Kannattaa tutustua tarjontaamme kotisivuillamme. Ehkä voisimme auttaa juuri sinun työpaikkaasi?

Markus Söderlund

Lue lisää Yhteiset Lapsemme -lehden artikkeleita verkkolehdestämme

 

Jaa sosiaalisessa mediassa:
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Takaisin aihealueeseen: , , , , , ,

Lisää samasta aiheesta:

Aloitamme Etäkaveri-toiminnan turvapaikanhakijataustaisille nuorille

01/04/2020 - , , , ,

Olisiko Sinulla mahdollisuus viettää etäaikaa Suomessa ilman omaa perhettä elävän nuoren kanssa? Tule mukaan Etäkaveri-toimintaan! Yhteiset Lapsemme ry järjestää tukihenkilö-...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020 Puheenvuoro: Aito vuorovaikutus kehittää dialogitaitoja

01/04/2020 - , , , , ,

Teksti: Kaisamari Hintikka Kuva: Mikko Huotari Asuin taannoin perheeni kanssa Genevessä, Sveitsissä useamman vuoden. Lähtiessämme Suomesta ainokaisemme oli juuri täyttänyt...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Ranskalaista keskustelua musliminaisten huiveista

25/03/2020 - , , , , , ,

Teksti: Minea Laiho Viime vuosina musliminaisten käyttämä päähuivi on ollut mukana useissa julkisissa keskusteluissa. Ranska, jossa asuu Euroopan maista eniten...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Huivit puhuttavat muuallakin Euroopassa

25/03/2020 - , , , , , ,

Teksti: Laura Huuskonen Ranska ei ole ainoa EU maa, jossa musliminaisten ja -tyttöjen käyttämät huivit herättävät mielipiteitä. Viime vuoden toukokuussa...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Lapsen kulttuuri- ja katsomustietoinen kasvatus

25/03/2020 - , , , , , ,

Teksti: Ina Kovamäki, Marja Laine ja Niina Putkonen Piirroskuva: Piia Keto-Aro Kulttuuri- ja katsomustietoinen kasvatus tukee lapsen ja nuoren tasapainoisen...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Kunniaan liittyvät konfliktit ovat yhteinen asia

25/03/2020 - , , , , , ,

Teksti: Laura Huuskonen Kunniaan liittyvät konfliktit ovat yksi naisiin kohdistuvan väkivallan muoto: tytöillä on rajoitetumpi kotiintuloaika, pukeutumista, puhelimenkäyttöä ja menemisiä...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Esiintyykö koulussasi tai päiväkodissasi rasismia?

24/03/2020 - , , , ,

Teksti: Helena Korpela Kuvat: Mika Niskanen / Fingo Tämä kirjoitus koostuu muistiinpanoista ja pohdinnoista tammikuisten EDUCA-messujen innoittamana. Helsingissä järjestettävä EDUCA...

Lue lisää

Rasisminvastaisella viikolla kampanjoimme sosiaalisessa mediassa – katso uudet videot!

20/03/2020 - , , , , , , , ,

”On monia ihmisiä, jotka eivät tule istumaan viereemme. He pelkäävät meitä mahdollisesti ihonvärimme takia” – sanoo Ngaty, yksi videolla haastatelluista....

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2020: Elämä kädessä – Nuorten kasvutarina näyttämöllä

15/03/2020 - , , , , , ,

Teksti: Laura Keskinen Kuvat: Erik Sahlström ”Mihin juurtua, jos on se kokemus, ettei oikein loksahda mihinkään.” –Farida Albrecht Elämä kädessä...

Lue lisää

Elämä kädessä -näytelmän esitykset 26.3., 27.3. ja 28.3. peruutettu

14/03/2020 - , , , , ,

Elämä kädessä -näytelmän esitykset 26.3., 27.3. ja 28.3. Avoimet Ovet Teatterissa peruutettu koronavirusepidemian takia. Esityksiin myydyistä lipuista saa korvauksen teatterin...

Lue lisää

Tutustu toimintaamme: