06/03/2024

Yhteiset Lapsemme 4/2023 Kolumni: Rasismi lastemme kouluarjessa

Teksti: Saara Loukola
Kuva: Suvi Sievilä 

Tutkimuksessamme neljä tutkijaa vietti vuonna 2022 satoja tunteja kuudessa yläkoulussa keskustellen ja havainnoiden, miten suomalaisissa kouluissa kohdataan, vastustetaan ja vahvistetaan rasismia ja rodullistamista. Havaitsimme, että osa oppilaista joutuu kokemaan toistuvaa rasismia koulussa, ja heidän luottamuksensa koulun tahtoon tai kykyyn puuttua rasismiin on paikoitellen heikko. Myös vastajulkaistun Being Black in the EU (2023) -raportin mukaan jopa 40 % kyselyyn vastanneista afrikkalaistaustaisista vanhemmista kertoi lapsensa kokeneen rasistista häirintää koulussa, kuten loukkaavia tai uhkaavia kommentteja ja nimittelyä, fyysistä väkivaltaa tai ryhmästä eristämistä kouluarjessaan. Vaikka nuoret kokevat enemmän rasismia suhteessa vanhempiin vastaajiin, he raportoivat kokemaansa rasismia eteenpäin vielä vähemmän. Syynä tälle voi olla esimerkiksi pelko siitä, ettei kokemuksia uskota tai epäluottamus aikuisten kykyyn ottaa rasismi tosissaan.  

Saara Loukola

Tutkimuksessamme rasismikeskustelut voivat näyttäytyä valkoisen henkilökunnan näkökulmasta hankalina, kuormittavina ja tulenarkoina. Voikin olla houkuttelevaa ajatella suhtautuvansa jokaiseen oppilaaseen ja riitatilanteeseen samalla tavalla. Taustalla on ajatus siitä, että samalla tavalla suhtautuminen olisi yhdenvertaista ja tasa-arvoista, vaikka samalla se peittää alleen mahdollisuuden puuttua ruskeiden ja mustien oppilaiden kohtaamaan epätasa-arvoiseen kohteluun. Moni opettaja saattaa kaivata sabluunaa, jonka avulla tunnistaa kaikenlainen rasismi kaikkialla.

Kuten kesän hallituskeskustelut osoittavat, rasismin tunnistaminen vaatii työtä meiltä kaikilta aikuisilta. Aina ei myöskään ole mahdollista kirurginveitsellä erotella mihin muihin risteäviin eroihin, kuten vaikkapa luokkaan ja uskontoon, rasismi kietoutuu. Tämän koetun hankaluuden vuoksi moni valitseekin vetäytyä keskusteluista kokonaan tai vähätellä tai ohittaa rasismia kokevien oppilaiden kokemuksia ja tunteita. Tutkimuksessamme tämä aiheutti erityisesti ruskeille, mustille ja muille ei-valkoisille oppilaille epäluottamusta koulua kohtaan sekä turhautumisen, pettymyksen ja ulkopuolisuuden kokemuksia. Näitä tunteita voimistaa se, että osa nuorista sijoitetaan jatkuvasti suomalaisuuden ulkokehälle tai jopa kokonaan sen ulkopuolelle, vaikka heidän oma kokemuksensa kuulumisesta olisi eri. Tämän voi huomata esimerkiksi siitä, miten monet mediakeskustelut kehystävät tietyt nuoret, syystä tai toisesta, luokitelluksi ei-suomalaisiksi. Kokemukset kuulumattomuudesta ja epäluottamus koulua kohtaan voimistavat segregaatiota.

Antirasistiset toimet erityisesti koulutuksessa vaativat resursseja, mutta ne ovat tärkeä osa segregaation ehkäisemiseksi yhteiskunnassa. Jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvointi, niin koulussa kuin sen ulkopuolella, on meidän kaikkien aikuisten vastuulla. 

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija ”Rasismi ja antirasismi suomalaisessa koulussa” (RILSE)-projektissa, Helsingin yliopistossa.  

Lisää ajankohtaisia:

Blogi: Kun tukiperhesuhteesta muodostuu oikea perhesuhde

09/10/2024

Teksti: Milla Terävä Jokainen Yhteiset Lapsemme ry:n tukiperhetoiminnassa syntynyt tukisuhde on omanlaisensa ihmissuhde, jonka rooli nuoren ja vapaaehtoisen elämässä vaihtelee...

Lue lisää

Meitä on monenlaisia – Lapsen oikeuksien päivän tapahtuma 20.11.2024

09/10/2024

Tervetuloa juhlistamaan YK:n lapsen oikeuksien päivää kanssamme keskiviikkona 20.11.2024 klo 16-19 Helsingin kaupunginmuseoon, Aleksanterinkatu 16, Helsinki. Meitä on monenlaisia -tapahtuma...

Lue lisää

Teatteri-ilta Kolumbian kummilapsille KOM-teatterissa 27.11.2024

07/10/2024

Loppusyksystä järjestämme perinteisen teatteri-illan keskiviikkona 27.11.2024 klo 18:30 KOM-teatterissa, osoite Kapteeninkatu 26, Helsinki. Ohjelmassa on islantilaisen näytelmäkirjailija Tyrfingur Tyrfingssonin kirjoittama...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 3/2024: Kun adoptoitu saa lapsen – uutta tietoa EurAdop-konferenssista

19/09/2024

Teksti: Anja WikstedtKuva: Yhteiset Lapsemme ry:n kuva-arkisto / Isovanhempien ja lastenlastenleiri Professori Elsbeth Neil East Anglian yliopistosta Iso-Britanniasta esitteli huhtikuussa...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 3/2024: Luokanopettajien puhetavat kuvaavat rasismia kapeasti

12/09/2024

Teksti: Tiia Lahtinen Sain toteuttaa pro gradu -tutkielmani yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n ja Koulutus Elämään Säätiön kanssa. Käytin aineistona Yhdessä...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 3/2024: Antirasismi vaatii huoltajalta rohkeita tekoja

12/09/2024

Teksti: Hanna-Leena YlönenKuva: Mikhail Nilov / Pexels Iiris Setianton opinnäytetyö Valkoiset huoltajat kasvattamassa POC-lapsia on tehty toimeksiantona Mixed Finnsille. Tavoitteena...

Lue lisää