Blogi: Ramadan päättyy Id al Fitr -juhlaan
Inklusiivisempaa Suomea rakennetaan huomioimalla myös muut kuin kristinuskon pyhät
Kirjoitus on julkaistu Aamulehden Lukijalta -palstalla 12.4.2024.
Ramadan, eli muslimien pyhä kuukusi on päättymäisillään ja sen päättymistä vietetään tällä viikolla Id al -Fitr -juhlassa. Ramadaniin kuuluu monesta asiasta pidättäytymistä ja usealle myös paastoamista, ja muslimiväestön kasvaessa ramadan näkyy kasvavissa määrin työpaikoilla ja kouluissa.
Muslimioppilaiden määrän kasvu haastaa kouluja miettimään, miten moninaisuus yhteiskunnassamme ihan aidosti voitaisiin huomioida. Ramadania viettävän muslimiperheen näkökulmasta koulujen yleiset loma-ajat ja kalenterimme pyhäpäivät eivät tunnista tai tue heille tärkeiden juhlien ja pyhien viettoa. Ramadanin aikana mitataan myös koulun henkilökunnan ja huoltajien välisen yhteistyön toimivuutta. Joissakin kouluissa saatetaan olla huolissaan lasten ja nuorten paastoamisesta, ja silloin koulujen kannattaakin tiivistää yhteistyötä huoltajien kanssa jo ennakoivasti paljon ennen ramadania ja sopia yhteisistä säännöistä. Myös koulun sisäisiä yhteisiä sääntöjä tarvitaan, ettei yksittäinen opettaja joudu linjaamaan periaatteellisia asioita, jolloin asiaan suhtautuminen vaihtelee riippuen opettajasta. Hyvä ja luottamukseen perustuva henkilökohtainen yhteys huoltajiin on ensiarvoisen tärkeää, kun kyse on lapsen hyvinvointiin ja terveyteen liittyvästä asiasta.
Monikulttuurisuus ja uskontojen kirjo vaatii joustoja kaikilta ja yhteisen ymmärryksen aktiivista rakentamista. Lisäksi on hyvä muistaa, että ramadanin vietto on myös moninaista. Kouluissa on mahdollista suhtautua uskontojen moninaisuuteen ja myös ramadanin aikaiseen paastoamiseen rakentavasti. Se voi olla tapa luoda yhteyttä perheisiin ja osoittaa, että heidät huomioidaan ja heidän lapsestansa välitetään. Paastoamisesta ja terveydestä voi esimerkiksi järjestää neutraalin valistuksellisen aamunavauksen tai vierasluennon koko koululle. Päiväpaaston katkaisevan Iftar -illallisen järjestäminen on oiva tapa kutsua huoltajat koululle. Joulun pyhinä koulut ovat tottuneet tekemään kristillisen seurakunnan kanssa yhteystyötä ja samaa voi hyvin tehdä muiden uskontokuntien kanssa. Lapset voidaan myös parhaimmillaan itse ottaa mukaan keskusteluun, kun koulussa mietitään, miten huomioida ramadan ja paastoa harjoittelevat lapset koulupäivän aikana. Muiden oppilaitosten hyvät käytännöt kannattaa laittaa jakoon.
Ramadan on jo vuosia ollut näkyvästi esillä Suomen suuremmissa kaupungeissa, jossa moninaisuus on arkipäiväistä. Vuoropuhelulla ja antamalla tilaa eri kulttuureille ja uskonnoille kouluissa voimme ehkäistä turhaa vastakkainasettelua ja rakentaa kouluihin ilmapiiri, jossa kaikkien lasten ja nuorten uskontoja voidaan ymmärtää ja kunnioittaa koulutyön lomassa. Dialogin ja yhteisymmärryksen puute ei ole vain kouluja koskeva kysymys, vaan myös laajempi yhteiskunnallinen haaste. Rakentava vuoropuhelu ja molemminpuolinen kunnioitus ovat avainasemassa, kun tavoitteena on luoda yhtenäisempi ja inklusiivisempi yhteiskunta.
Katja Mannerström,
toiminnanjohtaja
Yhteiset Lapsemme ry
x
Hodan Mohamed
suunnittelija
Yhteiset Lapsemme ry