06/03/2024

Yhteiset Lapsemme 4/2023 Kolumni: Rasismi lastemme kouluarjessa

Teksti: Saara Loukola
Kuva: Suvi Sievilä 

Tutkimuksessamme neljä tutkijaa vietti vuonna 2022 satoja tunteja kuudessa yläkoulussa keskustellen ja havainnoiden, miten suomalaisissa kouluissa kohdataan, vastustetaan ja vahvistetaan rasismia ja rodullistamista. Havaitsimme, että osa oppilaista joutuu kokemaan toistuvaa rasismia koulussa, ja heidän luottamuksensa koulun tahtoon tai kykyyn puuttua rasismiin on paikoitellen heikko. Myös vastajulkaistun Being Black in the EU (2023) -raportin mukaan jopa 40 % kyselyyn vastanneista afrikkalaistaustaisista vanhemmista kertoi lapsensa kokeneen rasistista häirintää koulussa, kuten loukkaavia tai uhkaavia kommentteja ja nimittelyä, fyysistä väkivaltaa tai ryhmästä eristämistä kouluarjessaan. Vaikka nuoret kokevat enemmän rasismia suhteessa vanhempiin vastaajiin, he raportoivat kokemaansa rasismia eteenpäin vielä vähemmän. Syynä tälle voi olla esimerkiksi pelko siitä, ettei kokemuksia uskota tai epäluottamus aikuisten kykyyn ottaa rasismi tosissaan.  

Saara Loukola

Tutkimuksessamme rasismikeskustelut voivat näyttäytyä valkoisen henkilökunnan näkökulmasta hankalina, kuormittavina ja tulenarkoina. Voikin olla houkuttelevaa ajatella suhtautuvansa jokaiseen oppilaaseen ja riitatilanteeseen samalla tavalla. Taustalla on ajatus siitä, että samalla tavalla suhtautuminen olisi yhdenvertaista ja tasa-arvoista, vaikka samalla se peittää alleen mahdollisuuden puuttua ruskeiden ja mustien oppilaiden kohtaamaan epätasa-arvoiseen kohteluun. Moni opettaja saattaa kaivata sabluunaa, jonka avulla tunnistaa kaikenlainen rasismi kaikkialla.

Kuten kesän hallituskeskustelut osoittavat, rasismin tunnistaminen vaatii työtä meiltä kaikilta aikuisilta. Aina ei myöskään ole mahdollista kirurginveitsellä erotella mihin muihin risteäviin eroihin, kuten vaikkapa luokkaan ja uskontoon, rasismi kietoutuu. Tämän koetun hankaluuden vuoksi moni valitseekin vetäytyä keskusteluista kokonaan tai vähätellä tai ohittaa rasismia kokevien oppilaiden kokemuksia ja tunteita. Tutkimuksessamme tämä aiheutti erityisesti ruskeille, mustille ja muille ei-valkoisille oppilaille epäluottamusta koulua kohtaan sekä turhautumisen, pettymyksen ja ulkopuolisuuden kokemuksia. Näitä tunteita voimistaa se, että osa nuorista sijoitetaan jatkuvasti suomalaisuuden ulkokehälle tai jopa kokonaan sen ulkopuolelle, vaikka heidän oma kokemuksensa kuulumisesta olisi eri. Tämän voi huomata esimerkiksi siitä, miten monet mediakeskustelut kehystävät tietyt nuoret, syystä tai toisesta, luokitelluksi ei-suomalaisiksi. Kokemukset kuulumattomuudesta ja epäluottamus koulua kohtaan voimistavat segregaatiota.

Antirasistiset toimet erityisesti koulutuksessa vaativat resursseja, mutta ne ovat tärkeä osa segregaation ehkäisemiseksi yhteiskunnassa. Jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvointi, niin koulussa kuin sen ulkopuolella, on meidän kaikkien aikuisten vastuulla. 

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija ”Rasismi ja antirasismi suomalaisessa koulussa” (RILSE)-projektissa, Helsingin yliopistossa.  

Lisää ajankohtaisia:

Vuokrataan toimitilaa järjestöjen yhteisöstä Etu-Töölöstä Helsingistä

09/04/2025

Näkyvätkö työhuoneesi ikkunasta kesäkuussa kukkivat hevoskastanjat? Tervetuloa mukaan järjestöjen yhteisöön Etu-Töölöön! Toimitilamme sijaitsevat Hesperian bulevardilla, osoitteessa Pohjoinen Hesperiankatu 15 A...

Lue lisää

Lämpimät kiitokset kaikille Yhdessä rasismia vastaan -tapahtumassa mukana olleille!

27/03/2025

Vuoden 2025 YK:n rasisminvastainen viikko on päättynyt, mutta työmme yhdenvertaisen yhteiskunnan ja rasismista vapaan lapsuuden puolesta jatkuu vuoden jokaisena päivänä....

Lue lisää

Kunta- ja aluevaalit 2025: Turvallinen ja rasismista vapaa lapsuus on jokaisen oikeus

26/03/2025

Yhteiset Lapsemme ry:n tavoitteet kunta- ja hyvinvointialueiden päättäjille 2025 Lapset ja nuoret tarvitsevat päättäjiltä toivoa tulevaisuuteen, erityistä huomiota päätöksenteossa ja...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2025 Pääkirjoitus: Lastemme tulevaisuus tarvitsee hyväntekijöitä

25/03/2025

Teksti: Katja Mannerström Viimeaikaiset poliittiset käänteet ovat herättäneet meissä monissa huolta ja hätää. Miten käy demokratian, rauhan ja ihmisoikeuksien? Onko...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2025: Somen siunaus ja kirous – Tieto, vertaistukea ja suojelua nuorille sosiaalisessa mediassa

25/03/2025

Teksti: Irma MarttinenKuva: Mary Taylor & Mixed Finns Sosiaalinen media on jo pitkään ollut tärkeä osa nuorten arkea. Onkin varsin...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 1/2025: Jääkiekko kasvattaa – mutta mitä se opettaa?

24/03/2025

Teksti: Svante Suominen & Tuomas Tuomi-NikulaKuva: Patrick Stycz Juniorijääkiekon tulisi olla lapsille turvallinen ja innostava ympäristö, jossa voi kasvaa paitsi...

Lue lisää