15/09/2025 - , , , ,

Yhteiset Lapsemme 3/2025: Elokuva suurista tunteista ja pienistä sattumuksista

Teksti: Irma Marttinen
Kuva: Janet Ylinikka

Elokuvaohjaaja Naima Mohamud, 37, on tekemässä ensimmäistä pitkää elokuvaansa. Halima on fiktiivinen elokuva, joka perustuu tekijänsä tunnemuistoihin kasvamisesta 1990-luvun Suomessa. Se kertoo 10-vuotiaasta tytöstä, joka rakastaa tanssia, popmusiikkia ja Leonardo DiCapriota. Halima saa ensi-iltansa vuoden 2027 aikana.

Yksi kirja voi olla käänteentekevä. Neljätoistavuotiaana Naima luki Sirpa Tabetin Tähkäyön. Se teki suuren vaikutuksen. Tarina alkoi elää vahvoina kuvina. ”Miksi kukaan ei ole tehnyt tästä elokuvaa?”, hän mietti.

Kirjan lukeminen sai hänet päättämään tulevaisuudesta. Hänestä tulisi elokuvaohjaaja.

Somaliassa syntynyt ja kaksivuotiaasta Suomessa 10-lapsisessa perheessä kasvanut ja täällä koulunsa käynyt Naima Mohamud on nyt ottamassa tärkeää askelta. Hän on tekemässä ensimmäistä pitkää elokuvaansa. Suomen elokuvasäätiö on myöntänyt Halima-elokuvan tekemiseen 700 000 euron rahoituksen.

Lähtökohtana tarina

Lapsuudessa Naimalla olivat ensin kirjat ja tarinat. Vasta sen jälkeen tulivat elokuvat.

”Minusta on äärettömän tärkeää, että lapset lukevat. Se kehittää niin monia aivojen osa-alueita. Mitä enemmän lukee, sitä enemmän lapsen mielikuvitus kehittyy”, Naima sanoo.

Lukiessa lapsi joutuu itse rakentamaan sen maailman, joka elokuvissa on valmiina. Suomessa ja usein länsimaissa lapsille luetaan iltasatuja. Afrikkalaisessa kulttuurissa tarinan kerronnalla on vahvat perinteet.

”Meillä isä kertoi paljon tarinoita. Joka aamu saimme kuulla aamutarinan ennen kouluun lähtöä. Somalialaisessa kulttuurissa tarinat elävät sukupolvelta toiselle. Se tekee hyvää muistille; minäkin osaan isoisieni nimet kymmenen sukupolvea taaksepäin”, Naima naurahtaa.

”Nykyisin kerronnan taito on katoamassa, kun ollaan yhä enemmän kännykällä. Se on valitettavaa”, Naima sanoo.

Kaikilla elokuvantekijöillä ei ole samanlaista lähtökohtaa.

”Elokuvien tekijöitä on kahdenlaisia. Toiset lähtevät tekemään elokuvaa valmiista kuvista käsin, toiset lähtevät kuvittamaan tarinaa. Tarinan kuvittaminen elokuvaksi vaatii paljon enemmän mielikuvitusta”, Naima sanoo.

Opinnot ja lyhytelokuvat

Naiman tie elokuvantekijäksi on pitkä. Sitä ovat edeltäneet elokuvataiteen opinnot Lontoossa ja alan huippuosaajien opissa Yhdysvalloissa. Kolmen lyhytelokuvan lisäksi hänelle on kertynyt neljän vuoden mielenkiintoinen ja avartava työkokemus BBC:llä toimittajana.

”Los Angelesissa opin varmasti vuodessa enemmän kuin kolmessa vuodessa Lontoossa”, Naima sanoo ja kertoo legendaarisista elokuvantekijöistä. Yksi heistä oli Jon Landau, joka on ollut tuottajana monissa Naiman ihaileman elokuvaohjaaja James Cameronin elokuvissa.

”James Cameron on niin mieletön elokuvantekijä. Hän hallitsee sekä teknisen että taiteellisen puolen. Hän maalaa ja luo kuvia, ja samalla käyttää taitavasti kameroita. Cameronin Titanic (1997) on yksi monista lempielokuvistani. Se on klassikko, jota tullaan katsomaan vielä sadan vuoden jälkeen”, Naima sanoo.

NAIMA MOHAMUD

Syntynyt vuonna 1987 Mogadishussa, Somaliassa. Muuttanut perheensä kanssa Suomeen 2-vuotiaana.

Ohjannut kolme lyhytelokuvaa: 14e (2011), Fatima (2013), Breaking the Cycle (2014)

Palkittu Fatimasta mm. Chicagon lastenelokuvafestivaaleilla.

Opiskellut elokuvan käsikirjoittamista ja ohjaamista Lontoon Metropolitan Universityssa ja Etelä-Kalifornian yliopistossa USC:ssa.

Työskennellyt toimittajana Lontoossa BBC:llä 2016–2020

Naima kertoo, että hänen ensimmäinen merkittävä työ opintojen jälkeen oli lyhytelokuva 14E. Sen kuullessa sydän läikähtää rinnassa, koska Yhteiset Lapsemme ry sai olla mukana tässä projektissa.

”Se oli ensimmäinen kerta, kun mä koin, että osaan ohjata ja tehdä elokuvaa.”

Itähelsinkiläisen kerrostalorapun 14E lapsista kertova lyhytelokuva valmistui 2011. Se on elokuva lasten rohkeudesta, välittämisestä ja ystävyydestä yli kulttuurirajojen.

Sen jälkeen valmistuivat Naiman lyhytelokuvat Breaking the Cycle (2014) ja Fatima (2013). Fatima palkittiin Chicagon lastenelokuvafestivaaleilla.

Rohkea käänne

Nyt tekeillä olevasta pitkästä esikoisesta ensimmäinen idea syntyi jo kymmenisen vuotta sitten, kun Naima muisteli yhtä kummallista tapahtumaa lapsuudestaan.

”Kerroin mun kaverille, miten mun sisko lukittiin taloon Jyväskylässä. Apua! Onkohan tämä nyt juonispoileri,” hän nauraa.

Tämän tapahtuman ympärille rakentuneeseen tarinaan Naima sai 2017 tukea lyhytelokuvan käsikirjoittamiseen, mutta ei kuitenkaan myöhemmin tuotantotukea.

Siemen Halimasta oli kuitenkin kylvetty.

Naiman elämä Lontoossa ja työntäyteiset ja kiireiset vuodet BBC:n toimittajana tulivat väliin. Näiden vuosien aikana ajatukset elokuvasta ja sen teemoista muhivat ja kehittyivät.  

Alkuvuodesta 2020 Naima teki rohkean päätöksen: hän päätti ottaa lopputilin BBC:ltä. Monen unelmatyö uutistoimittajana ei tuntunut enää omalta, eikä oikealta paikalta. Neljään vuoteen oli mahtunut monien kiinnostavien ihmisten haastatteluja, tapaamisia poliitikkojen ja ulkomaalaisten valtiomiesten kanssa. Ihania työkavereita, ja paljon uutta opittua. Samalla naiivius oli karissut, ja maailman rumat puolet oli myös nähty. Jotain puuttui, ja jokin ei ollut kohdallaan.

”En ollut onnellinen”, Naima sanoo.

”Se oli elämäni pelottavin kokemus. Kahden viikon päästä tuli korona, ja kaikki sovitut duunit menivät alta, eikä ollut mitään tuloja. Suunnitelmat menivät täysin uusiksi”, Naima kertoo.

Kohtalokas päätös oli ratkaiseva käänne Naiman elokuvauralla.

”Koronakeväänä lähdin miettimään uudestaan, jos jo kirjoittamani lyhytelokuvan pohjalta tehtäisiinkin televisiosarja. YLE lähti mukaan sarjan tekemiseen, ja sitten jossakin vaiheessa tulikin idea, että mitä jos 9-osaisesta sarjasta tehtäisiinkin elokuva!”

Surusta lämpimällä huumorilla

Vuonna 1998 Mohamudin koko iso perhe muutti Jyväskylään. Muutto oli yksi perheen monista muutoista Suomeen tulon jälkeen. Muutot jättivät jälkensä lapseen.

”Mulle muutot toivat sellaisen tunteen, että mitä järkeä on ystävystyä, kun pitää kohta lähteä ja jättää ystävät. En voinut kokea, että olen täysin näiden kaverien kanssa, vaan tuntui paremmalta olla yksin”, Naima kertoo

Halimassa pääroolissa olevalla 10-vuotiaalla tytöllä on tämä sama mielentila.

”Haliman idea lähtee mun siskon tapauksesta, mutta se koko Jyväskylän vuosi oli niin täynnä kaikenlaista, että ajattelin, että tästä kouluvuodesta saan jotain tehtyä”, Naima kertoo.

Naima sanoo, että Halima on emotionaalisesti totta, mutta siinä on myös paljon fiktiota. Elokuvassa on hänen omia ja sisarusten kokemuksia, yhteentörmäyksiä ja koomisia tapahtumia. Kyse ei kuitenkaan ole autofiktiosta.

”Haliman keskeinen viesti on, että aina on parempi avata sydämensä muille
ja olla positiivinen, eikä antaa valtaa pelolle.”

– Naima Mohamud

Halima kertoo lapsen surusta, ja sen taustalla on isän kuolema ja traagisia tapahtumia, mutta ne kuvataan lämpimällä huumorilla.

Suru kuuluu myös lasten elämään, ja sitä on tärkeä käsitellä.

”Halima kertoo pakolaisperheestä, ja olisi epärealistista, jos taustalla ei olisi surua. Se on komedia surusta, jos näin voi sanoa. Se on mun tapa suhtautua elämään, naurun kautta. En halua tehdä mitään masentavaa”, Naima sanoo.

Elokuvan keskeinen viesti katsojalle on, että on aina parempi avata sydämensä toisille ihmisille ja ajatella positiivisesti, eikä antaa valtaa pelolle.

Lapsinäyttelijät

Kaikissa Naiman aiemmissakin elokuvissa on ollut näyttelijöinä lapsia ja nuoria. Hän nauttii työskentelystä lasten kanssa. Aikuisten kanssa voi olla haastavampaa; näyttelijöiden ei ole aina helppoa päästä irti omista piintyneistä maneereistaan. 

”Ehkä mussa itsessäkin elää iso lapsi, ja mun on helppo kommunikoida lasten kanssa”, hän nauraa.

Pääroolia Halimassa tulee esittämään Suomessa syntynyt ja kasvanut 9-vuotias somalityttö.  

”Olen todella onnekas, että olen löytänyt hänet! Hän on ihastuttava lapsi. Ei ole helppoa löytää lasta, joka osaa ja haluaa näytellä, ja jonka vanhemmat tukevat sitä”, Naima kertoo.

Lapsinäyttelijälle vanhempien tuki on äärettömän tärkeää. Rooli on koko perheen yhteinen tehtävä. Vanhemmat auttavat vuorosanojen opettelussa, kuljettavat ja tukevat jaksamisessa.

Naimalle somaliperheen kanssa kommunikointi on luontevaa. Se herättää luottamusta, kun puhuu samaa kieltä ja tuntee kulttuuriset tavat.

”Sitä ymmärtää asioita, joita suomalainen ohjaaja ei välttämättä aina ymmärtäisi. Pitää olla aika sensitiivinen, ja miettiä tarkasti, mikä sopii roolihahmolle ja mikä on kulttuurisesti hyväksyttävää”, Naima pohtii.

Ensi-ilta tulossa

Haliman kuvaukset ovat parhaillaan käynnissä Helsingissä. Elokuva tulee ensi-iltaan vuoden 2027 aikana, tarkkaa päivämäärää ei vielä tiedetä.

”Minusta on ihanaa, jos elokuva saa lapsikatsojia, jotka voivat käsitellä samoja tunteita ja teemoja, joita olen itse käynyt läpi”, Naima toteaa.

Silti tärkeintä on, että tarina kantaa.

”Ei ole naisten tai maahanmuuttajien tarinoita, on vain hyvin kirjoitettuja henkilöhahmoja ja hyviä tarinoita. Jos tarina on hyvä, siihen pystyy ihan kuka tahansa samaistumaan. Ja tämän haluan myös näyttää.”

Kiitos Naima, jäämme odottamaan.

————–

HALIMA

Käsikirjoitus ja ohjaus: Naima Mohamud
Kuvaus: Sari Aaltonen
Tuotanto: No-Office & It’s Alive
Tulossa ensi-iltaan 2027
Elokuvasta ei ole vielä pressikuvia

Tagit

Takaisin aihealueeseen: , , , ,