
Yhteiset Lapsemme 2/2025: Meitä on monenlaisia – tietoa ja tehtäviä moninaisuudesta
Antirasistinen työkirja otettiin käyttöön Uudenmaan esiopetuksessa
Teksti: Hanna-Leena Ylönen
Kuva: Jenni Heinonen
Täydellinen kirja tärkeästä asiasta. Auttaa kauden alussa ryhmäytymisessä ja pitkin kautta moninaisuuden, tunne- ja kaveritaitojen harjoittelussa yhdistettynä muihin tapoihin opetella samantyyppisiä asioita eri keinoin. – Tässä yksi mieltä lämmittävä palaute Uudenmaan esiopetusryhmissä käyttöön otetusta Meitä on monenlaisia -työkirjasta.
Rasistista kiusaamista ja syrjintää esiintyy jo pienten lasten keskuudessa. Yhdenvertaisuusvaltuutetun selvityksen mukaan viidesosa vastaajista on kokenut rasismia jo varhaiskasvatuksessa. Jo varhaiskasvatusikäiset joutuvat rasismin kohteeksi, mutta myös toimivat rasistisesti. Rasistiset asenteet opitaan aikuisilta ja imetään ympäröivästä yhteiskunnasta osana sosialisaatiota, pääosin tiedostamatta.

Käsittelemällä rasismia annamme lapsille mahdollisuuden kertoa kohtaamastaan rasismista ja puuttua siihen. Tutkija Saara Loukolan mukaan suomalaiset varhaiskasvatuksen ammattilaiset näkevät rasismin käsittelyn tärkeänä, mutta kokevat sen haastavaksi, koska tähän suunnattuja, helppokäyttöisiä opetusmateriaaleja ei ole saatavilla tarpeeksi. HVS-hankkeen ja Niilo Helanderin säätiön rahoittama esikoululaisten Meitä on monenlaisia –työkirja pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen: se sanoittaa syrjintää ja rasismia ikätasoisesti ja opettaa lapsille puuttumisen taitoja osana kaveritaitoja.
Ryhmän aikuisille työkirja antoi selkeyttä ja varmuutta puhua rasismista, yhdenvertaisuudesta ja moninaisuudesta lapsien kanssa. Se antoi tärkeät vuorosanat, joita moni työntekijä kertoi kokeneensa aiemmin haastaviksi sanoittaa.
Meitä on monenlaisia käsittelee kulttuurista moninaisuutta, ihonvärejä, rasismia sekä ystävyys- ja tunnetaitoja ikäryhmään sopivalla tavalla. Työkirjassa on lapsentasoista tietoa ja tehtäviä, joita tehdään sekä ryhmässä että kotona. Lisäksi kirjassa on aikuiselle tarkoitettua tietoa. Materiaalipaketti sisältää oman työkirjan jokaiselle lapselle sekä julisteen, tunnekortit ja tilannekortit koko ryhmälle yhteisesti. Lisätyn todellisuuden (AR) avulla työkirjan ja julisteen kuvitukset heräävät eloon animaatioina.
Kirja on ollut lapsille tärkeä. Erityisen mieleisiä olivat toiminnalliset leikit ja kotitehtävät sekä julisteen virtuaalitodellisuuden videot.
Hyvien väestösuhteiden hankkeen ja Niilo Helanderin Säätiön rahoituksella painettiin 1500 työkirjaa, joista 567 otettiin käyttöön kevään 2025 esiopetuksessa Uudellamaalla. Loput työkirjat on jaettu Uudenmaan ja Tampereen päiväkoteihin ja otetaan käyttöön syksyllä 2025. Jokainen lapsi on saanut oman työkirjansa, jota on täytetty yhdessä ryhmässä ja kotona oman perheen kanssa. Lisäksi kasvattajat saivat antirasistisen koulutuksen.
Lapset ja perheet ottivat ilolla vastaan työkirjan! Lapset olivat superinnoissaan ja varsinkin saadessaan ensimmäisen työkirjan, josta sai ns. kotiläksyjä kotiin vietäväksi. Hyvää palautetta tuli myös, kun sai tehdä tehtäviä kotona yhdessä vanhempien kanssa. Lapset odottavat aina seuraavan viikon työkirjatuokiota. Vanhemmat ovat suullisesti antaneet hyvää palautetta ja tehtävien teko on lähentänyt monen suhdetta lapseen.
Työkirjaa käyttäneiltä päiväkodeilta kerättiin palautetta, jota saatiin kaikilta mukana olleilta 20 yksiköltä. 100 % vastaajista käyttäisi materiaalia uudelleen ja 88 % kokee materiaalin rohkaisseen antirasistiseen kasvatukseen jatkossakin. Palaute on ollut erittäin positiivista:
Kaikki aiheet ovat erittäin tärkeitä lasten kanssa käsiteltäväksi. Kirjan kuvitus miellyttää silmää ja se antaa myös luovuudelle tilaa.
Mahtava materiaali! Lapsen ja perheen näkökulmasta suunniteltu.
Opettajalle helppo materiaali, jossa tärkeitä asioita käsitellään lapsentasoisesti ja lapsia innostavasti.
Aiheet, joita kirja käsittelee, ovat todella tärkeitä yhteiskunnassa ja etenkin alueellamme: Ryhmämme on ollut moninaisuutta arvostava jo entuudestaan jo ryhmärakenteen vuoksi, ja tämä materiaalipaketti tuki edelleen tätä ajattelua.
Vastaajat arvioivat työkirjan lisäävän lasten moninaisuuden arvostusta sekä puuttumisen ja välittämisen taitoja. Perheet suhtautuivat työkirjaan pääosin positiivisesti, mutta pieni osa suhtautui varauksellisesti, eikä osallistunut työkirjan täyttämiseen.
Osa otti vastaan innolla ja mielenkiinnolla, osa taas hieman laimeasti. Mutta asenne välittyi perheistä samanlaisena, kuin muidenkin tekemisten suhteen. Osa innostuu kaikesta, osa ei oikein mistään.
Antirasismi lasten kanssa on ystävyystaitoja, mutta se on myös epäreiluuden sanoittamista lapsille. Käsittelemällä rasismia lasten kanssa voimme vaikuttaa siihen, että lapset eivät omaksuisi ympäröiviä rasistisia asenteita, vaan he saisivat mahdollisuuden puuttua näkemäänsä tai kokemaansa rasismiin. Antirasistinen kasvatus on kykyä kohdata moninaisuutta itsessä ja toisissa, pelkäämättä. Ja tarvittaessa pyytää anteeksi ja oppia tekemistään virheistä.
Kiinnostava kirja, lapset tykkäsivät tehdä pitkäaikaisesti, teemat herättivät paljon keskustelua. Lapset myös osasivat kysyä, että mistä löytyisi meidän ihonvärien värikynät.
Artikkelissa kursivoidut tekstit ovat keväällä 2025 Meitä on monenlaisia -työkirjan esiopetusryhmissä ottaneilta päiväkodeilta Uudeltamaalta. Yhteiset Lapsemme ry:n antirasismitiimin asiantuntijat esittelivät Meitä on monenlaisia -työkirjaa Hyvien väestösuhteiden foorumissa 27.-28.5.2025 Hämeenlinnassa
Takaisin aihealueeseen: Antirasismi, Lapsen oikeudet, Moninaisuus, Rasismi, verkkolehti, yhdenvertaisuus