
Yhteiset Lapsemme 4/2024: Antirasismia esiopetukseen
Teksti: Hanna-Leena Ylönen
Kuvitus: Mammu Rauhala
Antirasismia esiopetukseen: Meitä on monenlaisia – tietoa ja tehtäviä moninaisuudesta on helppokäyttöinen ja maksuton työkirja varhaiskasvatukseen
Suomi polarisoituu kovaa vauhtia (mm. Salloum 2023). Nyt jos koskaan on tärkeää lisätä ihmisten välistä yhteisymmärrystä ja yhteenkuuluvuutta. Tämän täytyy tapahtua jo varhaisessa iässä, sillä erityisesti 6 ensimmäistä vuotta ovat merkittäviä lapsen asenteiden muodostumisessa. Lapsuudessa omaksutut yhteisön normit ja kategoriat eri ihmisryhmistä vaikuttavat siihen, kuinka aikuisiälläkin ihminen suhtautuu toisiin. (Allport 1954, Brown 2010.)
Varhaiskasvatuksella ja esiopetuksella on paitsi mahdollisuus, myös vastuu yhteenkuuluvuuden ja yhdenvertaisen elämäntavan edistämiseen. Suomalaiset varhaiskasvatuksen opettajat tunnistavat rasismin käsittelyn tärkeyden omassa työssään, mutta kokevat sen työlääksi, koska tähän suunnattuja, helppokäyttöisiä opetusmateriaaleja ei ole saatavilla tarpeeksi. (Loukola 2023.)
Antirasismi varhaiskasvatuksessa on ystävyys- ja tunnetaitojen opettamista sekä moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden käsittelyä lapsen tasoisesti. Jo pienet lapset näkevät, kokevat ja toisintavat rasismia, ja siksi rasismia ja yhdenvertaisuutta olisi tärkeää käsitellä jo varhaisessa iässä.
Yhteiset Lapsemme ry:n Ole rohkea ja reilu -toiminnassa valmisteilla oleva Meitä on monenlaisia -työkirja on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja käytännölliseksi antirasistisen kasvatuksen työkaluksi esiopetukseen. Se käsittelee kulttuurista moninaisuutta, ihonvärejä, rasismia sekä ystävyys- ja tunnetaitoja ikäryhmään sopivalla tavalla. Työkirjassa on lapsen tasoista tietoa ja aiheeseen liittyviä tehtäviä, joita lapsi voi tehdä sekä esiopetusryhmässään että kotona. Lisäksi kirjassa on aikuiselle tarkoitettua tietoa. Työkirjan avulla antirasistinen tieto tavoittaa lapsen koko kasvatusympäristön: sekä oman esiopetusryhmän että perheen.
Työkirjan ja siihen liittyvän oheismateriaalin (juliste, tunne- ja tilannekortit) tavoitteena on lisätä lasten ymmärrystä itsestä ja muista, sekä tukea lapsen itsetunnon vahvistumista ja osallisuutta ryhmässä. Lapset opettelevat myös puuttumisen taitoja tilannekorttien avulla. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen on tärkeää, sillä ne kehittävät empatiaa eli kykyä myötäelää toisen kokemuksia ja tunteita. Työkirjalla on yhdenvertaisuutta edistävä vaikutus, kun lapset oppivat ystävyystaitoja ja moninaisuuden arvostusta.
Lisätyn todellisuuden (AR) avulla työkirjan ja julisteen kuvitukset heräävät eloon animaatioina, joita voi katsella ja kuunnella omalla älypuhelimella helppokäyttöisen sovelluksen kautta. AR-animaatio mahdollistaa sen, että myös lapset, jotka eivät vielä osaa lukea, voivat kuunnella työkirjan sisältöjä. Tämä lisää huomattavasti työkirjamateriaalin saavutettavuutta.
Meitä on monenlaisia -työkirjaan on saatu rahoitusta Niilo Helanderin säätiöltä ja Hyvät väestösuhteet -hankkeelta (HVS). Työkirjan ensimmäistä luonnosta esitellään Educa-messuilla 24.-25.1.2025. Työkirja valmistuu kevään 2025 aikana, ja on tarkoitus ottaa käyttöön Uudenmaan esiopetuksessa jo samana keväänä, osana Hyvien väestösuhteiden hankkeen (HVS) Uudenmaan toimenpideohjelmaa. Syksyllä 2025 työkirjaa levitetään myös muiden alueiden esiopetukseen.
Lisätietoja antaa:
Hanna-Leena Ylönen, hanna-leena.ylonen(a)yhteisetlapsemme.fi
puh. 044 721 1255