Yhteiset Lapsemme 3/2024: Antirasismi vaatii huoltajalta rohkeita tekoja
Teksti: Hanna-Leena Ylönen
Kuva: Mikhail Nilov / Pexels
Iiris Setianton opinnäytetyö Valkoiset huoltajat kasvattamassa POC-lapsia on tehty toimeksiantona Mixed Finnsille. Tavoitteena on ollut luoda antirasistisen kasvatuksen työkalu palvelumuotoilun menetelmin. Opinnäytetyötä varten Setianto on haastatellut kuutta antirasismin asiantuntijaa ja viittä valkoista POC-lapsen huoltajaa. Näiden lisäksi kyselytutkimukseen on vastannut 26 huoltajaa. Lopputuloksena syntyi Yhdessä vahvempia -videokonsepti, joka tarjoaa tietoa, neuvoja ja esimerkkejä rasismin käsittelyyn ja tiedostamiseen helposti omaksuttavalla tavalla.
Opinnäytetyön aihe on syntynyt siitä huomiosta, että mixed-suomalaisuutta on tutkittu hyvin vähän. Vielä vähemmän on käsitelty valkoisten huoltajien kasvatuksen vaikutuksia POC-lapsiin. Monet kulttuurista moninaisuutta puolustavat järjestöt ovat tosiasiallisesti hyvin valkoisia, ja silloin on vaarassa, etteivät vaikkapa kasvatusta koskevat näkökulmat ole tarpeeksi moninaisia. Opinnäytetyö ja videokonsepti pyrkivät korjaamaan tätä epäkohtaa.
”Valkoisilla huoltajilla ei ole, eikä koskaan tule olemaan, kokemusta rasismista tai siitä millaista on elää valkonormatiivisessa yhteiskunnassa ruskeana ihmisenä”, Setianto toteaa. Valkonormatiivinen yhteiskunta sekä rasismikokemukset vaikuttavat lapsen identiteetin muodostumiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille näitä vaikutuksia ja huoltajien vastuuta puuttua ja tunnistaa rasismia sekä omassa käytöksessään että kodin ulkopuolella.
Kaikki lapset oppivat sosialisaation kautta jo pieninä, miten ihmisiä kohdellaan eri tavoin heidän taustansa tai ihonvärinsä perusteella. Kulttuurisesti moninaisissa POC-perheissä lapsi valmistellaan kohtaamaan rasismia. Tätä ”rotuun” ja etnisyyteen perustuvaa sosialisaatiota kutsutaan englanniksi nimellä racial-ethnic socialization, ja sillä on tutkittu olevan positiivista vaikutusta lapsen identiteetin muodostumiselle ja mielenterveydelle. Valkoisissa perheissä saatetaan sen sijaan pikemminkin vältellä erilaisuudesta ja ”rodusta” puhumista, ja korostaa kaikkien samanlaisuutta. POC-lapsen kohdalla tämä saattaa häivyttää hänen etnistä perimäänsä ja sen vaikutusta hänen elämäänsä.
Rasismista tulisi puhua jo pienille lapsille, sillä rasistisia ajatusmalleja omaksutaan jo 2–4-vuoden iässä. Yhdenvertaisuusvaltuutetun selvityksen mukaan viidesosa Suomen afrikkalaistaustaisista on kokenut rasismia jo varhaiskasvatuksessa. Kulttuurisesti moninainen ympäristö ei takaa sitä, että rasismia ei koettaisi tai rasistisia ajatusmalleja ei syntyisi, vaan asiaa täytyy aktiivisesti käsitellä kaikkien lasten kanssa. Aikuisen – olipa kyseessä varhaiskasvatuksen ammattilainen tai oma huoltaja – tulee olla se turvallinen aikuinen, jolle lapsi uskaltaa tarvittaessa avautua kokemastaan rasismista.
On monia syitä, miksi ruskeilla suomalaisilla on vaikeuksia löytää omaa paikkaansa suomalaisessa identiteetissä. Valkoisuuden merkitys suomalaisuudessa on vain yksi näistä, toinen voisi esimerkiksi olla terminologian puute ja käsitteiden viidakko. Ruskeisiin suomalaisiin viitataan usein mediassa ja tutkimuksissa maahanmuuttajina tai maahanmuuttajataustaisina, mutta nämä käsitteet eivät kata kaikkia ruskeita suomalaisia, ja erottelevat heidät jo valmiiksi valkoisista suomalaisista. Monet voivat kokea, että omasta identiteetistä on hankala keskustella, sillä sille ei löydy suomen kielestä sopivia sanoja. (Students of Color ry 2021)
Setianton opinnäytetyön tuloksena syntynyt Yhdessä vahvempia on tarinallisuutta hyödyntävä, animoitu, kaksiosainen video, jonka on tarkoituksena toimia antirasistisen kasvatuksen työkaluna valkoisille POC-lasten huoltajille. Videossa on otettu huomioon sekä asiantuntijoiden että huoltajien tuomat vinkit ja toiveet helposti sisäistettävällä tavalla. Ensimmäinen osa kuvaa rasismin kokemusta eri ikäisten lasten silmin. Toinen osa toistaa samat kohtaukset, mutta antaa huoltajille esimerkkejä tilanteissa toimimiseen: etsimään lisää tietoa, asettamaan rajoja perheen ulkopuolisille henkilöille ja opettamaan lasta olemaan ylpeä omasta identiteetistään.
Antirasismi vaatii huoltajalta rohkeita tekoja. Valkoisen huoltajan täytyy käsitellä omia etuoikeuksiaan ja ennakkoluulojaan, ja tulla tietoisemmaksi rasismin eri muodoista, jotta hän voisi olla tukena lapsensa rasismikokemuksissa ja identiteetin muodostumisessa. Setianton Yhdessä vahvempia -videon tarkoituksena on herättää katsojassa tunteita ja ymmärrystä siitä, miten rasismi vaikuttaa identiteetin muodostumiseen. Se korostaa yhteisön tärkeyttä, perheen arvojen sanallistamista sekä rajojen asettamista työkaluina lapsen tukemiseen. Video pyrkii myös auttamaan huoltajia reflektoimaan omia ajatusmallejaan.
Linkki opinnäytetyöhön Valkoiset huoltajat kasvattamassa POC-lapsia. Työkaluja huoltajille antirasistiseen kasvatukseen palvelumuotoilun menetelmin.