Kolme tyttöä reput selässä ylittämässä suojatietä.

Aineistoa opetukseen

Yhteiset Lapsemme ry:n Ole rohkea ja reilu -toiminnassa tehdyt oppimateriaalit pureutuvat yhdenvertaisuuden, ennakkoluulojen ja rasismin teemoihin sekä rasismiin puuttumisen keinoihin ikätasolle sopivalla tavalla. Lyhytelokuvia, dokumentteja ja videoteoksia ja niihin liittyviä oppimateriaaleja voi käyttää kouluissa, oppilaitoksissa ja nuorisotoimessa esimerkiksi teemapäivinä, aamunavauksissa tai perusopetuksen tunneilla.

Lisätietoa aineistostamme alasivuilla sekä lyhyesti tällä pääsivulla.

Arvostamme palautetta, jonka avulla voimme kehittää opetusmateriaalejamme. Käytettyäsi materiaalejamme ryhmäsi kanssa, täytäthän palautelomakkeen.

Startti rasisminvastaiseen viikkoon -keskustelutallenne ja tehtäväaineisto, 2021

Teemat: Rasismi, suomalaisuus, yhteiskuntaan vaikuttaminen, unelmien tulevaisuus
Ikäsuositus: 8.–9.-luokkalaiset
Muuta: Sopii käytettäviksi esimerkiksi yhteiskuntaopin, äidinkielen, uskonnon, tai elämänkatsomustiedon tunneilla.
Lisätietoa täältä

Ole rohkea ja reilu -musiikkityöpaja, 2020

Teemat: moninaisuuden arvostus, ystävyys ja tunnetaidot
Ikäsuositus: 4–6-vuotiaat
Muuta: Työpajaan kuuluu musiikit ja toimintaohjeet sisältävä video, työpajaa varten kirjoitettu ja kuvitettu satu ja ohjaajanopas
Tilaa maksuttomat työpajamateriaalit osoitteesta pajatoiminta@yhteisetlapsemme.fi.
Lisätietoa täältä

Rohkea ja reilu kaupunki videosarja ja tehtäväpaketti, 2020

Rasisminvastaisia värikkäitä kylttejä.Teemat: Rasismi ja siihen puuttuminen, turvallinen koulu/kaupunki, suomalaisuus, yhteiskuntaan vaikuttaminen ja välittäminen
Ikäsuositus: 7.–9.-luokkalaiset
Muuta: Sopii käytettäviksi esimerkiksi yhteiskuntaopin, äidinkielen, uskonnon, elämänkatsomustiedon tai kuvaamataidon tunneilla.
Lisätietoa täältä.

14 E -lyhytelokuva ja tehtävä-ja keskustelupaketti, 2020

Tummaihoinen poika kurkistaa ovenraosta

Naima Mohamudin lyhytelokuva 14 E kertoo ystävyydestä ja välittämisestä. Kuva: Matti Eerikäinen.

Teemat: Välittäminen, yksilön vaikutusmahdollisuudet, rohkeus, ystävyys, empatia ja toisen asemaan asettuminen sekä oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus.
Ikäsuositus: 4–6.-luokkalaiset, mutta myös vanhemmat oppilaat.
Muuta: Sopii erinomaisesti etätyöskentelyyn, mutta aihepiiriä on hyvä käsitellä lopuksi turvallisen aikuisen kanssa.
Lisätietoa täältä.

Tärkeintä on olla kiltti -aamunavausvideo, -keskusteluaineisto ja -tehtäväpaketti, 2020

Teemat: Rasismi, kiusaaminen, ystävyys, lapsen oikeudet
Ikäsuositus: 1.–6.-luokkalaiset
Muuta: Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kuvaama aamunavausvideo ei ole julkinen, mutta linkin siihen voi tilata maksutta käyttöönsä osoitteesta pajatoiminta@yhteisetlapsemme.fi.
Lisätietoa täältä.

Rohkeasti rasismia vastaan! -videoteos ja kirjoitus- ja keskustelutehtävä, 2019

Teemat: Yhdenvertaisuus, tulevaisuuden Suomi, rasismi ja siihen puuttuminen
Ikäsuositus: 7.–9.-luokkalaiset ja toisen asteen oppilaitokset
Muuta: Video on kuvattu YK:n rasisminvastaisena päivänä 21.3.2019 Keskustakirjasto Oodissa Helsingissä. Video toimii hyvin esimerkiksi yläasteen aamunavauksena.
Katso video Yhteiset Lapsemme YouTube-kanavalla.
Rohkeasti rasismia vastaan -kirjoitus- ja keskustelutehtävä

Rohkeasti minä! – Lapsen oikeuksien opetusmateriaali, 2019

Teemat: Lapsen oikeuksien sopimus, lapsen oikeus olla oma itsensä, empatia
Ikäsuositus: 5.–6.-luokkalaiset, sovellettavissa myös muun ikäisille
Muuta: Materiaalipaketti sisältää teoriaa ja taustatietoa, aiheeseen johdattelevia toiminnallisia tehtäviä sekä syventäviä taidepainotteisia tehtäviä.
Lisätietoa täältä.

Pakolaisena Euroopassa – Kotona Suomessa, 2016

Teemat:  Pakolaisuus, unelmat, tulevaisuus
Ikäsuositus: 7.–9.-luokkalaiset, toisen asteen oppilaitokset ja aikuiskoulutus
Muuta: Videolla neljä eri puolilta maailmaa tullutta nuorta turvapaikanhakijaa kertoo elämästään, ystävistään ja perheestään. Nuoret haaveilevat tulevaisuudesta, johon kuuluu hyvä ammatti, perhe ja turvallinen elämä Suomessa. Kesto noin 12 minuuttia. Soveltuu käytettäväksi yläasteen kouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa sekä aikuiskoulutuksessa.
Katso videoteos Yhteiset Lapsemme ry:n YouTube -kanavalta.

Mä puhun samaa kieltä – videoteos rasismista, 2015

Mä puhun samaa kieltä -videoteoksen esiintyjät.

Teemat: Rasismi, vihapuhe ja toiseuttaminen
Ikäsuositus: 7.–9.-luokkalaiset, toisen asteen oppilaitokset ja aikuiskoulutus
Muuta: Mä puhun samaa kieltä (2015) on Yhteiset Lapsemme ry:n ja Kallion lukion yhteisprojektissa valmistunut videoteos. Nuoret kirjoittivat, esittivät ja kuvasivat spoken word –esityksistä koostuvan videon, joka sisältää viisi esitystä. Aineistosta voi näyttää myös yksittäisiä esityksiä.

Katso videoteos Yhteiset Lapsemme ry:n YouTubekanavalta.

Breaking the Cycle -lyhytelokuva ja tehtäväpaketti, 2013

Kuvakaappaus Breaking the Cycle -lyhytelokuvasta (Naima Mohamud 2013). Kaksi teini-ikäistä poikaa katsovat ikkunasta ulos.

Teemat: Unelmat, nuoruus, vapaus, katuelämä Bukarestissa
Ikäsuositus: 7.–9.-luokkalaiset, toisen asteen oppilaitokset
Muuta: Elokuvan on käsikirjoittanut ja ohjannut Naima Mohamud ja se on kuvattu Bukarestissa Romaniassa 2013. Elokuva on romaniankielinen, mutta siinä on suomen- ja englanninkielinen tekstitys. Kesto noin 10 min.

Lyhytelokuvan voi katsoa osoitteessa: https://vimeo.com/86096417  Salasana: cycle

Minne menet, pikku Andrés?

Teemat: globaalikasvatus, lastensuojelu, Kolumbia
Ikäsuositus: 5.-9.-luokkalaiset
Muuta: Minne menet, pikku Andrés? (2012) on dokumenttielokuva lastensuojelutyöstä Kolumbiassa. Elokuvassa seurataan pienen kolumbialaisen pojan elämää Bogotan slummista esikouluun ja lastenkotiin. Kesto noin 7 minuuttia. DVD:n voi tilata sähköpostilla toimisto(a)yhteisetlapsemme.fi tai puh. 050 3782 463.