02/10/2020 - , ,

Maka Musa – opettaja Sudanista

Teksti: Maka Musa

Olen Maka Musa, ja olen kotoisin Sudanista. Muutin kuusivuotiaana perheeni kanssa kylästämme Länsi-Sudanissa, Darfurin alueella, Khartoumiin, Sudaniin pääkaupunkiin, vuonna 1989. Koska elämä Khartuomissa oli jonkun verran vakaampaa ja kehittyneempää kuin Darfurissa. Asuimme Itä-Khartoumissa, Haj Youssefin alueella.

Sudanin koulujärjestelmään kuului aikaisemmin perusaste 8 vuotta, keskiaste (lukio) 3 vuotta ja sitten yliopisto 3-6 vuotta. Koulutus on tärkeä ja välttämätön asia nykyaikana, koska se ajaa ihmiset etenemään ja menestymään, etenkin globaalin avoimuuden myötä.

Mutta mistä ihminen oppii?

Koulutus on nyt perusta nouseville sukupolville, ja koska tämä on tärkeää, opettajat kilpailevat tarjotakseen parhaansa. Kaikki koulut tarjoavat opiskelijoilleen parasta, mitä heillä on, ja erityyppisillä kouluilla on omat etunsa ja haittansa. Opetustapa kiinnostaa oppilaita varhaisessa vaiheessa, ja sen lisäksi kouluissa kehitetään materiaaleja, joita käytetään opetuksessa.

Aloitin opintoni Hajj Youssefin Umaiman alakoulussa, jossa luokan oppilaiden lukumäärä oli 60-70 oppilasta ja kävin koulussa siskoni kanssa. Minulla oli paljon lapsuuden ystäviä ja vietin kauniita päiviä heidän kanssaan. Opettajat olivat erinomaisia.

Perusvaiheen jälkeen opiskelin keskiasteen 3 vuotta, sitten yliopisto 5 vuotta ja opiskelin Juban yliopistossa luonnonvarojen – ja ympäristön tutkimusta kalatieteiden laitoksella. Valmistumiseni jälkeen työmahdollisuudet olivat vähäisiä opiskelualallani, joten tulin koulutuskurssille opettamaan perusvaihetta ja työskentelin eliitin yksityisessä koulussa, ja sieltä ammatillinen urani opettajana alkoi.

Työskentelin ala-asteella ja opetin matematiikkaa ja arabian kieltä. Työ oli erittäin nautinnollista ja työtuntien määrä oli 6 tuntia päivässä ja viitenä päivää viikossa. Oppilaiden lukumäärä luokassa oli 50–60 oppilasta, ja tämä vaatii opettajalta paljon vaivaa, koska opiskelu tapahtuu yksinomaan kirjojen ja liitutaulun avulla, eikä apuna käytetä tietokonetta tai älypuhelimia, joten opettajan työtaakka on suuri. Opettajan ammatti on joka tapauksessa upea ammatti, koska siinä saa työskennellä yhdessä kauneimpien olentojen, lasten, kanssa.

Suomessa koulutus on kaikessa suhteessa edistynyttä toisin kuin kotimaassani. Esimerkiksi kehittyneet koulutusmenetelmät ja opetus etäyhteydellä, kotitehtävien puuttuminen, aterian tarjoaminen oppilaille, iltapäiväkerhon järjestäminen pienille koululaisille. Kaikki nämä asiat tekevät Suomesta yhden erittäin hyvin kehittyneen maan koulutuksessa. Minä toivon, että minusta tulee opettaja Suomessa ja suomen kielen hallinnan jälkeen opiskelen kouluavustajan ammatin.

Takaisin aihealueeseen: , ,