matkalla-paremmaksi-opettajaksi 28/04/2017 -

Matkalla paremmaksi opettajaksi

”Äitiii”, huutaa poika leveä hymy kasvoillaan, juoksee luokseni ja hyppää vauhdista syliini. Hän painaa päänsä olalleni ja rutistaa. Nauru pulppuaa. ”Äitii!” Ja minä rakastan takaisin. Ero on ollut pitkä.

Kaksi viikkoa pojan synnyinmaassa Keniassa on takana. Olen ollut kouluttamassa sikäläisiä opettajia toisena kesänä peräkkäin.

On sadonkorjuunaika. Loputtomalta tuntuvien kaiken näkyvyyden peittävien sokeriruokoviljelysten keskellä olevan pienen St.Josephin koulun pihaan saapuessamme, näen heti, että vuodessa on tapahtunut edistystä. Opettajainhuoneeseen menee nyt sähköjohto, pihassa on kaksi uutta koulurakennusta ja vanha savirakennuskin on saanut peltiä seiniinsä. Nämä ovat vain ulkoisia muutoksia. Se, mitä näen luokissa, saa minut kananlihalle. Muistan, miksi olen täällä.

Pulpetit luokissa on järjestetty ryhmiksi. Oppilailla on istumajärjestys. Joka ryhmässä on eritasoisia oppilaita, jotta he voivat tukea toinen toisiaan. Opettajan sanoja ei toisteta kuorossa eikä hänen kirjoituksiaan kopioida. Ja kun opettaja neuvoo oppilaita keskustelemaan ryhmissä, he keskustelevat. Oppilaat ajattelevat. Näen, että viimevuotisia oppeja on harjoiteltu.

Työparini hoputtaa heti töihin. Hän janoaa palautetta. Hän haluaa suunnitella kaikki tunnit yhdessä. Viime vuonna aloitimme hitaasti luomalla ensin luottamussuhdetta työpariemme kanssa. Vaikka työparit ovat vaihtuneet, luottamus meihin eurooppalaisiin on valmiina. Tulokset puhuvat puolestamme. Oppilaat sekä oppivat että viihtyvät tunneilla entistä paremmin. Opettajat haluavat oppia lisää.

World Teacher -projektissa samat koulut opettajineen, rehtoreineen ja vanhempainyhdistyksineen kehittävät niin koulunsa käytänteitä kuin opetustaan suomalaisten ja hollantilaisten ammattilaisten avustuksella. Joka vuosi vapaaehtoiset mentorit auttavat kullakin koululla yhden viikon, minkä jälkeen koulujen on tehtävä toimintasuunnitelma tulevaksi vuodeksi. Seuraavana vuonna mentorit palaavat. Samoin sitä seuraavana. Kolmen vuoden jälkeen heitä ei enää tarvita ja he voivat aloittaa yhteistyön uusien koulujen kanssa.

Suunnittelemme ja pidämme yhdessä tunteja. Oppilaat saavat kokeilla eri tunneilla luovaa kirjoittamista, toiminnallisia ja käytännönläheisiä harjoituksia, roolileikkejä, aktivoivia lukustrategioita ja sanastoharjoituksia, pistetyöskentelyä, käytännön kokeita sekä ilmaisutaitoa. Tämähän on uutta opetussuunnitelmaamme parhaimmillaan. Digiloikkakin on otettu. Rehtorin läppäristä ei lopu sähköjen tultua enää akku kesken päivän. Luokissa ei vielä sähköjä ole, mutta se ei ole este laadukkaalle opetukselle.

Kehitysyhteistyötä kuulee usein kritisoitavan, eikä pidä kieltää, etteikö huonojakin projekteja olisi historiassa ollut. Tänä päivänä kuitenkin tiedetään, että toiminta vieraassa maassa vaatii perusteellista tutustumista maan politiikkaan, arvomaailmaan ja sosiaalisiin sidonnaisuuksiin. Määräaikaisista projektiavuista on siirrytty koko yhteisön sitouttaviin kestävään kehitykseen tähtääviin projekteihin, sillä vain niiden avulla saavutetaan nopeita ja kestäviä tuloksia köyhyyden vähentämisessä.

World Teacher -projekti on nykyaikaista oikeusperustaista kehitysapua parhaimmillaan. Olen ylpeä, että saan olla yksi Maailman Opettajista. Meillä Suomessa on maailman paras koulutusjärjestelmä. Ilmainen sellainen. Antamalla osaamistani sitä tarvitseville voin maksaa takaisin osan siitä, mitä olen saanut. Ja samalla saan parasta mahdollista täydennyskoulutusta. Oppiihan parhaiten opettamalla.

Katsomme pojan kanssa kuvia matkaltani. ”Tuossa olen minä. Olenko minä tuossa? Missä minä olen? Heillä on samanlaiset hiukset kuin minulla”, tämä kommentoi. Niin, sinä voisit olla yksi heistä, ajattelen. ”Niin, he ovat myös syntyneet Kenian auringossa”, vastaan. Sinun takiasi minä haluan olla mukana tässä. Sinun takiasi minä haluan antaa muille sitä, mitä minulla on. Sinun takiasi minä haluan olla yhä parempi opettaja.

Teksti ja kuva: Piia Ukura
Yhteiset Lapsemme 3/2016

World Teacher -projektin vapaaehtoinen, suomi toisena kielenä -opettaja ja adoptioäiti.

Jaa sosiaalisessa mediassa:
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Tagit

Takaisin aihealueeseen:

Lisää samasta aiheesta:

Neutraalia n-sanaa jäljittämässä

12/02/2020 - , , , , , , , , , ,

Teksti: Markus Söderlund N-sana on ikävä sana, suorastaan ruma. Emme käytä sitä työpaikalla (tai kotona), vaikka töissä puhummekin usein kulttuurisesta...

Lue lisää

Koulutustilaisuus rasismista adoptiovanhemmille 4.4.2020

15/01/2020 - , , , , ,

Rasistinen häirintä ja syrjintä ovat lisääntyneet viime vuosina suomalaisessa yhteiskunnassa. Miten adoptiovanhemmat voivat paremmin käsitellä rasismia lastensa kanssa? Miten adoptiovanhemmat...

Lue lisää

Elämä kädessä -näytelmän ensi-ilta 26.3.2020

13/01/2020 - , , , , ,

Elämä kädessä -näytelmä saa ensi-iltansa torstaina 26.3.2020 Avoimet Ovet Teatterissa, os. Erottajankatu 5, Helsinki. Elämä kädessä on kertomus tämän päivän...

Lue lisää

Ole rohkea ja reilu -ohjaajakoulutus Helsingissä 21.-22.3.2020

13/01/2020 - , , , , , , ,

in English below Ole rohkea ja reilu – uskalla välittää! Hae mukaan maksuttomaan ohjaajakoulutukseen ja vaikuta asenneilmapiiriin ohjaamalla Ole rohkea...

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme ry on mukana EDUCA-messuilla 24.-25.1.2020

12/01/2020 - , , , , , ,

Yhteiset Lapsemme ry on mukana Educa-messuilla 24.-25.1.2020 Helsingin messukeskuksessa Pasilassa. Ständimme löytyy Kansalaisvaikuttamisen torilta, jossa olemme yhdessä muiden kansalaistoimijoiden kanssa....

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 4/2019: Arkadianmäellä hyvinvointivaltion puolesta

19/12/2019 - , , , , , , , , ,

Teksti: Bella Forsgrén Maailmalla kiertäessäni ymmärsin, kuinka hyvässä asemassa olinkaan moneen kansainväliseen ystävääni nähden. Ymmärsin sen olevan pitkälti hyvinvointivaltion ansiota....

Lue lisää

Yhteiset Lapsemme 4/2019: Unelmien kaupungissa on tilaa kaikille

13/12/2019 - , , , , , , , ,

Teksti ja haastattelut: Laura Huuskonen Kuva: Irma Marttinen Kuvataiteilija Laura Merz ohjasi koululaisten syyslomaviikolla Helsingissä taidetyöpajasarjan, jossa valmistettiin Unelmien kaupunki...

Lue lisää

Joulukeräys Monikulttuurisen Koti Ilolan lapsille jatkuu 6.1.2020 saakka

08/12/2019 - , , , , , , ,

Haluatteko olla mukana tukemassa Monikulttuurisen Koti Ilolan nuoria? Järjestämme joulukeräyksen Monikulttuurisen Koti Ilolan lapsille ja nuorille. Keräyksen tuotto käytetään Ilolassa...

Lue lisää

Rohkeasti minä! Lapsen oikeudet 30 vuotta -tapahtuma 20.11.2019

11/10/2019 - , , , , , , ,

Yhteiset Lapsemme ry juhli yhdessä lasten ja nuorten kanssa YK:n Lapsen oikeuksien päivää 20.11.2019 Rohkeasti minä! Lapsen oikeudet 30 vuotta...

Lue lisää

Unelmien kaupunki – yhteistaideteoksen julkistaminen 23.10.2019

05/10/2019 - , , , , , ,

Lämpimästi tervetuloa kohottamaan mehumalja koululaisten syyslomaviikolla taidetyöpajoissa valmistuneen yhteisen taideteoksemme kunniaksi! Juhlistamme Unelmien kaupunki -taidetyöpajoissa syntynyttä yhteistaideteosta eli muraalia. Lasten...

Lue lisää

Tutustu toimintaamme: